B-FIT en gezonde school

De Eben Haëzerschool is een officiële B-Fit school. Dat betekent veel aandacht voor sport en bewegen. Daarnaast is de school bezig om een officiële 'gezonde school' te worden.

Officiële B-Fit coaches zijn aan de school verbonden en komen op school om concreet bezig te zijn met sport en bewegen. Zo worden verschillende sporten gepresenteerd en kunnen kinderen kennismaken na schooltijd met sportclubs. Op school zijn ook speciale spellen voor op het schoolplein en de leerkrachten doen tussen de lessen sportieve tussendoortjes.

Beleid voor ‘een gezonde school’

We vinden het belangrijk dat kinderen gezond zijn en leveren daar als school ook graag een bijdrage aan. U kunt zich afvragen of dit tot de kerntaken van de school hoort. De school is immers gericht op de cognitieve en sociale vaardigheden van kinderen. Dat is zeker waar. Maar wij merken dat kinderen met een gezond eetpatroon een stabieler energiepeil hebben. Daarnaast merken wij ook dat het eten en drinken van veel suikers invloed kan hebben op het gedrag van kinderen. Maar het belangrijkste is toch wel dat wij het gewoon belangrijk vinden dat de kinderen gezond mogen zijn! En daar is het ons, samen met u, om te doen!

Een vaste fruitdag en tussendoortjes op school

Iedere morgen mogen de kinderen iets te eten en te drinken meenemen. Bij de kleuters wordt dit gezellig in de kring gebruikt en in de andere groepen net voor de pauze van half 11. Op woensdag is het onze vaste ‘fruitdag’. Dan vragen we aan alle ouders om iets van groente of fruit mee te geven. Veel ouders beperken dit niet alleen tot de woensdag. We vinden het fijn om te zien dat veel kinderen ook op andere dagen gezonde tussendoortjes meenemen! Het is de bedoeling dat we met ingang van schooljaar 2017-2018 overgaan op twee vaste fruitdagen: woensdag en vrijdag.

Wat zijn gezonde tussendoortjes? Het voedingscentrum geeft daarvoor de volgende tips: fruit; zoals appel, peer, banaan, kiwi, druiven, meloen, pruim en mandarijn. Groente; zoals worteltjes, komkommer, paprika, snoeptomaatjes en radijsjes. Maar denk ook aan een mueslibol of een bruine boterham. Kortom: mogelijkheden genoeg om iets gezonds mee te nemen voor in de pauze.

Drinken

Drinken is van groot belang voor iedereen. Door genoeg te drinken blijven we fit en het bevordert de spijsvertering. Het aanbod aan sapjes, pakjes en flesjes frisdrank is dan ook groot! Het is fijn om te zien dat diverse ouders ook hier een bewuste keuze in maken. Geen cola of drankjes met veel suiker, maar een beker met bijv. melk. Of gewoon heerlijk kraanwater. Uiteraard kunnen we dit als school alleen maar stimuleren!gezonde-drankjes

Een lekkere lunch

Tussen de middag eten de kinderen thuis of blijven op school over om te eten. Als uw kind een lunchpakketje meeneemt naar school, dan vragen we u om naast de boterham en evt. een fruitstuk geen snoep in de trommel te stoppen. Dit is allereerst niet zo leuk voor de andere kinderen die dat niet hebben, maar als het gaat om gezondheid ook zeker niet nodig! Wilt u de kinderen toch snoep of koek geven? Dan graag na schooltijd! Het voedingscentrum geeft de volgende adviezen voor een gezonde lunch: Volkorenbrood of bruinbrood, besmeerd met zachte halvarine of margarine uit een kuipje. Eventueel als variatie: volkoren knäckebröd, roggebrood of mueslibol. Geschikt beleg voor in het trommeltje is beleg dat niet te veel verzadigd vet en zout bevat, zoals 30+ kaas, 20+ of 30+ smeerkaas met minder zout, ei, hüttenkäse en light zuivelspread. Notenpasta of pindakaas zonder toegevoegd zout of suiker. Groente en fruit, zoals tomaat, komkommer, paprika, banaan, appel en aardbei. Lekker als beleg en voor erbij.

gezonde-lunch

Ik ben jarig!

Een verjaardag is een feest en een traktatie mag zeker bijdragen aan de feestvreugde. We vragen u wel om de traktaties klein te houden en niet te calorierijk te maken. Ook wijzen we op de mogelijkheid een klein cadeautje mee te geven in plaats van iets eetbaars. Er zijn genoeg sites en voorbeelden hoe je een leuke en gezonde traktatie kunt maken. Bijvoorbeeld:

www.gezondtrakteren.nl/

www.gezonde-traktatie.nl/gezonde-traktaties/

Bezoek de website van B-Fit!